zondag 9 juni 2013

Abrikozen en frambozen op brandewijn

Op de weekmarkt gisteren ben ik een beetje doorgeslagen in de aankoop van fruit; frambozen, aardbeien, citroenen, bananen en (vooral) abrikozen. En dan kom je thuis en denk je 'eh... hoe krijgen we dit in vredesnaam op met z'n tweetjes?'












Ik vind abrikozen het lekkerste als ze warm zijn geweest. Dus bijvoorbeeld verwerkt in een taart of jam.    Maar eigenlijk wilde ik wel eens een keer wat anders. Na wat zoeken op internet ben ik uitgekomen op het inmaken met brandewijn. Ik heb wat recepten en bereidingsmethoden gecombineerd en ben heel benieuwd wat het gaat worden. Gaat worden. Dit is geen tikfoutje. Want... ik moet nog minimaal 6 weken geduld hebben voor het eindresultaat.

Ik zal hieronder het recept vermelden, maar als je zeker wilt weten of het een succes is geworden, dan moet je nog even geduld hebben.

Benodigdheden (ik had meer, maar heb het even teruggerekend):

  • 500 gram abrikozen
  • een half doosje frambozen
  • 2 kaneelstokjes
  • 375 gram suiker
  • ca. 800 ml. inmaakbrandewijn (bij de slijter te koop)
  • 2 stopflessen met een brede hals (in die van mij kon ca. 800 ml. per fles)


Was de abrikozen een paar keer in lauwwarm water en laat ze goed uitlekken. Doe hetzelfde met de frambozen (maar een beetje voorzichtiger). Halveer de abrikozen en ontpit ze.
Schik ze vervolgens met de frambozen en 1 kaneelstokje per fles in de stopfles.
Doe de suiker in een grote pan en voeg een beetje water bij. Breng de suiker aan de kook en laat het een paar minuutjes doorkoken (je hebt nu suikersiroop). Laat de siroop afkoelen en roer er vervolgens de brandewijn door. Dit mengsel verdeel je over je stopflessen met fruit. Zorg ervoor dat het fruit goed onder de brandewijn staat. Dit valt niet mee, want de hele boel gaat drijven :-)

Ik heb de flessen in de koelkast gezet en schud af en toe voorzichtig. En nu dus 6 weken wachten!

Het arme fruit heeft bij mij een hele fotoshoot door moeten maken. Het zag er zo mooi uit in het zonnetje... En of het nu lekker wordt of niet, ik heb in ieder geval een 50 mm foto kunnen maken die mij het ultieme zomergevoel geeft!

20/52, zomergevoel:




















Fijne zondag!

Groetjes,
Sandra



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dankjewel voor je reactie, graag tot een volgende keer!

Sandra

P.S.
Weet je niet hoe je een reactie moet plaatsen? In het witte vak kun je je tekst plaatsen. Vervolgens moet je bij 'reageer als' of 'profiel' nog aangeven hoe je wilt reageren. Als je kiest voor naam/url kun je je naam opgeven, maar anoniem kan ook.